Schluss oder nicht? - Reisverslag uit Dietikon, Zwitserland van Lars Galen - WaarBenJij.nu Schluss oder nicht? - Reisverslag uit Dietikon, Zwitserland van Lars Galen - WaarBenJij.nu

Schluss oder nicht?

Door: Lars van Galen

Blijf op de hoogte en volg Lars

11 Juni 2016 | Zwitserland, Dietikon

Het semester is ten einde… de terugvlucht is al geboekt… op een paar deadlines na wachten alleen nog maar tentamens… veel huisgenoten hebben Dietikon al verlaten… Schluss oder nicht? Het voelt allemaal heel gek, nu ik heel veel dingen aan het afsluiten ben. Maar als het einde van mijn exchange voelt het nog zeker niet! Of toch… Maar laten we eerst maar eens kijken naar de afgelopen weken!

Broederbezoek!

Zoals ik in de vorige blog al over had geschreven, kwam in het weekend van 28 mei mijn broer op bezoek! Het eerste familiebezoek sinds het begin van februari, dus dat was toch wel speciaal! En vooral heel gezellig.

Het werd een tour door Zürich’s mooiste dingen (uitgezocht door een amateurgids als ik dan, dus daar valt toch aan te twijfelen haha), met als afsluiter de Uetliberg! Al heb ik dat ding al een aantal keer beklommen, elke keer is toch weer anders. En dat je het hoogtepunt dan met zijn tweeën bereikt heeft dan toch wel weer iets magisch.

Maar ja, na anderhalve dag was het alweer voorbij… Het voelde als een anderhalve dag van thuiskomen. Zondagochtend vroeg weer naar het vliegveld en uitzwaaien… Dat went nooit haha.

Een “Onvervalste” filmster

Je hebt zo van die mensen die een beroemdheid willen worden. Een filmster, met een eigen tegeltje voor de boulevard van Hilversum (voor de onwetenden onder ons: ja die bestaan, al zijn die niet echt heel erg bekend ;) ). Laat ik zeggen dat ik daar niet echt tot behoor (of zeg maar liever: echt niet), maar ik heb toch wel een “zekere” stap gezet. Niet via Buienradar ofzo, maar via de ARD (een Frans-Zwitserse TV zender, als ik het goed heb).

Dat zit zo: tijdens een les zou een filmploeg komen filmen. Prima, zo gezegd, zo gedaan. Maar daarna… We moesten met de klas een ‘natuurlijk’ groepsgesprek gaan voeren, ‘typisch’ voor ETH. De bedoeling: wij zouden in een kring gaan zitten en een heel “interactief” gesprek hebben, zoals dat altijd gaat (bijna… XD). Daarbij stelde de interviewer vragen aan ons. De grootste conclusie: NEE, wij zijn geen geitenwollensokkentypes ;). Zelfs al wil de wereld dat ons doen geloven, that ain’t gonna work.

Maar dan zijn we er nog niet. Tot slot moesten een paar van ons als echte ‘studenten’ door het ETH gebouw lopen en een soort van rondleiding geven. Resultaat: heel veel verraste mensen, sommigen die ons zelfs finaal uitlachten, maar wel met een aantal fraaie slow motion beelden!

Dit alles komt mogelijk in een documentaire, dus wie weet wordt dit mijn debuut op de Zwitserse TV. Gelukkig ben ik dan (hopelijk) allang weer vergeten daar ;).

Nederlandse “opvoeding” in Zwitserland

Dan nog zoiets. Die woordenschat Nederlands van Zwitsers. Laatst kwam ik in gesprek met een aantal Zwitsers over onze prachtige taal. Laat het nu net zo zijn dat zij niet echt de goede woorden aangeleerd hebben gekregen…

Dat als je een drankje wil bestellen in een café geen succes hebt met “neuken in de keuken” roepen moge duidelijk zijn. Alleen; als je als Zwitser denkt dat je dat er wel mee bereikt dan heb je denk ik toch een klein probleem ;). Misschien dat je hier wel andere dingen mee bereikt… maar laten we daar niet heen gaan. Conclusie: we kunnen als Nederlanders de Zwitsers nog wel wat ‘opvoeden’ in hun taalschat :p

‘De echte meteoroloog’

Van Zwitserse taalschat gaan we nu naar het woord dat door Nederlanders is verkozen tot moeilijkste woord van onze taal. Jazeker: meteoroloog! Maar wanneer ben je nu eigenlijk een ‘echte’ meteoroloog? Een meteoroloog die met waarschuwingscodes gooit om, volgens de meeste mensen, angst aan te jagen? Eentje die zo verstandig is om in plaats van het weer proberen te voorspellen maar zijn mond houdt? Waarschijnlijk is dat laatste wel de mening van velen in Nederland, maar voor mij heeft het begrip ‘de echte meteoroloog’ hier in Zwitserland een heel andere betekenis gekregen!

En dat zit zo: de laatste twee dagen van mijn semester (begin juni) had ik wee excursies naar twee weerbedrijven. Voor mij een dubbele vakantie dus ;). Een was een soort van KNMI, het ander een soort van RTL. Bij MeteoSchweiz, de KNMI van Zwitserland zeg maar, trof ik de standaard meteorologen, met tientallen beeldschermen en natuurlijk een groot raam om naar buiten te kunnen kijken (naar buiten kijken is toch het meest betrouwbaar )

Maar de SRF, de soort van RTL, was het toch wat anders. Daar deden ze aan een heel eigen stijl van presenteren. En dat – jawel – op een dak! Weer of geen weer, het weer werd gepresenteerd. Hagel of sneeuw, een echte weerman staat er gewoon. Dat is wat voor mij nu ‘de echte metoroloog’ is haha.

De extreme voetbalkater

Zoals vast wel opgevallen is, het EK is begonnen. Al wil ik me daar zoveel mogelijk van afsluiten (reden denk ik wel bekend :p), kan ik het toch niet laten om hier even op in te gaan. Een paar weken geleden bleef het nog bij een verdwaalde Zwitser die vroeg of ik vertrouwen had in het Nederlands Elftal op het EK (heel veel :p), en een collectie vlaggen van het EK (waar Nederland toch wel pijnlijk ontbreekt) maar nu is de gekte hier toch wel meer dan losgeslagen! En daarmee komt die voetbalkater toch ook wel bovendrijven. Met vandaag als “hoogte”punt!

Vandaag mocht Zwitserland zijn opwachting maken tegen Albanië. En dat lieten ze weten hier! Zwitserse vlaggen door de stad, auto’s met Zwitserse vlaggen (en verrassend genoeg ook Albanische vlaggen – dubbel supporters?) enzovoort. En toen de overwinning daar was… Werd men letterlijk wakker geschud door toeterende auto’s en feestvierende lui! En de voetbalkater is weer daar :p. Laten we er maar aan gaan wennen voor de komende weken…

Terug naar huis – Verre van normaal!?

En dan gaan we nu van terugkijken naar vooruitkijken! Begin juli ga ik voor een tijdje naar huis, gezellig familie weer zien! Het boeken hoort normaal niet zo speciaal te zijn, maar… dat was het op een of andere manier toch zeker wel! Het moment dat het geboekt was – het leek net alsof de tijd even stilstond. Alsof de exchange ten einde is, terwijl je nog een paar maanden hebt. Het gevoel alsof je even thuis lijkt te zijn, totdat je het realiseert dat het niet zo is. Blijft natuurlijk staan dat ik er heel erg naar uit kijk! Maar er is nog meer om naar uit te kijken…

A mixed bag met studie, en heel veel leuks!

Zoals ik eerder al even zei, is het semester hier ten einde. Dat betekent niet alleen maar vrije tijd – er wachten nog een paar deadlines en in augustus dan nog de tentamens.. Maar… Ik kan wel zeggen dat er ook nog heel veel leuks op het programma staat :D. Een meerdaagse hike in Zwitserland, weekje Innsbruck, fietsvakantie in Zwitserland… Mag in ieder geval niet klagen ;). De ‘Schluss’ van mijn exchange is dus voor het gevoel toch nog wel ver weg! Al is het aan de andere kant ook weer heel dichtbij…


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

.

Actief sinds 14 Jan. 2016
Verslag gelezen: 9047
Totaal aantal bezoekers 106479

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 15 Augustus 2024

PhD in Ithaca

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Studie in Zürich

Landen bezocht: