Tour de Suisse - Reisverslag uit Meilen, Zwitserland van Lars Galen - WaarBenJij.nu Tour de Suisse - Reisverslag uit Meilen, Zwitserland van Lars Galen - WaarBenJij.nu

Tour de Suisse

Door: Lars van Galen

Blijf op de hoogte en volg Lars

09 Augustus 2016 | Zwitserland, Meilen

Studiemodus, dat was dé modus gedurende de afgelopen weken thuisthuis. En weer even lekker tot rust komen natuurlijk :). Gelukkig kon de studiemodus tijdelijk even uitgezet worden met een fantastische fietsvakantie, een letterlijk hoogtepunt! Deze blog spant heel veel kilometers, van Nederland naar Zwitserland, en ook in Zwitserland zelf. Let’s go!

Utrecht: speaking English in a Dutch city?!

In mijn tijd thuisthuis heb ik toch nog een klein hoofdstuk aan mijn exchange toe kunnen voegen! Vanuit Zwitserland kwam er bezoek naar ons prachtige platte landje, en dus was het tijd voor een dagje Utrecht, het OV-hart van Nederland. Dat OV daar *grrr*, maar dat komt zo wel.

Utrecht, het is een stad waar ik zelf tijdens mijn studie zowat wekelijks doorheen kom met de trein, maar toch was ik nog niet in de binnenstad geweest! (ouch). Oftewel: ouderwets sightseeen maar :p. Het blijft vreemd om Engels te spreken in een stad waar iedereen om je heen gewoon Nederlands spreekt, je voelt je zo een halve buitenlander haha. Het stomme was dat dat ‘taalprobleem’ ervoor zorgde dat ik alles door de war gooide; ‘Entschuldigung’ om sorry te zeggen tegen een Nederlander hoeft echt niet haha. Maar het was zeker een gezellige dag, met het bezichtigen van de Dom, en natuurlijk een prachtige rondvaart door de kanalen van Utrecht erbij! Maar…

Heimwee naar Zwitsers OV

Dat OV systeem hier. Wat ben ik het Zwitsers systeem gaan waarderen zeg. Meerdere Zwitserland-reizigers hadden er al last van in Nederland :p. En ditmaal was ik aan de beurt.

Het begon op de terugreis. 35 minuten vertraging. Er kwam een overvolle trein aan waar bijna niemand meer in paste. Dus maar trein overslaan. De volgende gepakt, en gelukkig wel een zitplaats! Onderweg: 5 keer stoppen. Een conducteur die met de mededeling komt “Het wil nog niet echt vlotten vandaag”. Zucht… Ook nog eens mijn overstap gemist, dus nog eens +30 minuten. Geef mij maar weer het Zwitsers treinsysteem, 10 klassen beter haha. Het is ook weer feilloos bevestigd: in mijn anderhalve week Zwitserland heb nog geen vertraging gehad :p.

Courses à Vélo: fietsen fantastisch gemaakt!

Fietsen in Zwitserland. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie, met al die bergen en zo. Of toch wel? Tijd om het eens grondig te testen, in de vorm van een fietsvakantie! En Zwitserland is…

…Zeker geslaagd! Tegen de verwachting in eigenlijk, want wat ik zelf had onderzocht in mijn korte rondjes hier is dat je letterlijk helemaal overrompeld wordt door gekkigheden. Fietspaden die van de ene kant naar de andere schieten, trottoirs met of zonder fietspad, kortom een slalomparcours.

Het eerste (inrijd-)rondje leek dat ook nog eens te bevestigen, en het weer hielp dan toch nog niet echt mee. Dus een dag later eens een ander rondje geprobeerd en voila, de fietsvoorzieningen waren daar een stuk beter! Zo goed als een mening bevestigd wordt op een dag, zo snel is ie een dag later ook weer verdwenen :p.

De rondes die volgden waren ook echt prachtig, van verlaten weggetjes door groen heuvelachtig landschap tot idyllische dorpjes, en van slingerende bospaden tot een enorme waterval (zie foto). Maar éen dag stak er echt met kop en schouders bovenuit. Letterlijk en figuurlijk!

Over de top

Al voordat de fietsvakantie begon speelde de gedachte dat we toch een keer een echte bergpas moesten doen. Maar ja, als amateurs die al moeite hebben met een heuveltje van 200 meter ligt zelfoverschatting op de loer. Dachten we. Maar ja, en fietsvakantie in Zwitserland is geen vakantie zonder Alpenpas. Dus hadden we besloten er toch maar voor de gaan, en de Klausenpas te nemen. 22 kilometer klimmen á 1250 hoogtemeters. Voor elke wielrenner een droom, elk ander (weldenkend) mens verklaart ons waarschijnlijk voor gek :p.

En we hebben het gered! Met vlag en wimpel is misschien iets te veel van het goede, maar we waren in ieder geval nog verre van kapot haha. En wat een prachtige klim. Haarspeldbochten, uitkijken over een perfect gletsjerdal, watervallen zo ver als het oog reikt, wat wil een mens nog meer.

Dan moet je alleen nog eventjes naar beneden. In principe geen probleem, maar ja, het is wel wat kouder als je niet meer hoeft te trappen… Dat werd gevoeld haha. Zelfs met een extra paar kleren was het klappertanden en bibberen :p. Mooi was de afdaling zeker wel! Met als beloning in het dal een uitzicht op het Vierwoudstedenmeer, met al zijn bergtoppen, sommigen nog met sneeuw bedekt. Alpine glory dus, en dat op zijn best. Aangezien de tank nog niet leeg was (en het toch wel erg prachtig was langs dat meer) hebben we, fietsend op adrenaline en fascinatie, de tocht zelfs helemaal doorgetrokken tot Luzern! Na 110 km en met een ‘berg’ aan ervaringen vonden we het wel welletjes. Een tocht om niet meer te vergeten.

En na het passeren van de finishlijn staan dan 350 km op de teller in 6 dagen! (bijna net zoveel als dat ik voor de fietsvakantie had gefietst dit jaar) Met ook nog meer dan 3000 hoogtemeters en een veelvoud aan fietstochten in de omgeving van Zurich kan ik deze vakantie meer dan geslaagd noemen. (Natuurlijk wel wat spierpijn maar dat is het meer dan waard!)

Game on!

Direct na de fietsvakantie moest de knop dan wel weer snel om, want direct hierna stond het eerste tentamen op het programma. Gelukkig is die goed afgesloten :). Ook academisch gaat hiermee het hoofdstuk Zürich dus gesloten worden. Natuurlijk ga ik ook nog een beetje genieten van mijn tijd hier, want die mogelijkheid is binnenkort over!

Groeten vanuit Zwitserland, en tot de volgende (waarschijnlijk laatste) blog!