192 uur geleden - Reisverslag uit Ithaca, Verenigde Staten van Lars Galen - WaarBenJij.nu 192 uur geleden - Reisverslag uit Ithaca, Verenigde Staten van Lars Galen - WaarBenJij.nu

192 uur geleden

Door: Lars van Galen

Blijf op de hoogte en volg Lars

25 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Ithaca

Precies 192 uur geleden werd ik verlost van mijn 48 uur durende reis naar Ithaca. Met andere woorden: de eerste week in het zonnige en (vergeleken met Nederland iets minder) warme Ithaca zit erop! Time flies when relieved from travelling.

Toerist uithangen

Om de vakantiemodus nog even door te zetten ben ik de eerste dagen vooral de toerist gaan uithangen. En het is mooi hier… Veel grote watervallen, een prachtig meer, en mooie uitzichten. Het hoogtepunt was dat, toen ik dacht dat ik alle watervallen bij mij in de buurt had gezien, er nog eentje bleek te zijn die nog spectaculairder was. En die was precies op 5 minuten lopen van mijn appartement xD. Oftewel: mijn eerste indruk is dat Ithaca een meer dan prima vakantiebestemming is.

Hollandse trekjes

Het eerste grote minpuntje wat ik ervoer van Ithaca was de tocht naar de grote supermarkten. Want dat was, zoals het in het grote Amerika past, nogal een grote tocht – om precies te zijn een wandeling van een uur. En gezien de supermarkten dan ook niet de kleinste zijn (lees: een IKEA is er niks bij), kun je er gerust een paar uur in blijven ronddwalen voordat je alles gevonden hebt. En natuurlijk kom je dan ook nog met veel meer bij de kassa dan je eerst van plan was ;). Kortom: even naar de supermarkt is eigenlijk gewoon een dagtripje.

Dus dacht ik: hoe zou dat handiger kunnen? Toen bedacht ik me het perfect Hollandse antwoord: een fiets. Oftewel: binnen twee dagen dat ik was aangekomen in Ithaca, had ik mijn enige echte fiets te pakken!

De gekke fietser

Dus zo gezegd zo gedaan. Op mijn eerste werkdag besloot ik dan ook vol goede moed de fiets te pakken naar mijn werk. Ik wist dat het bergop zou zijn, maar nog niet precies hoe steil. Wat bleek: als ik mijn fiets niet in de kleinste versnelling zette bij vertrek, kon ik niet eens wegkomen. Oftewel: de trip begon met een extra rondje over de parkeerplaats en de versnellingen helemaal terugzetten. Daarna begon ik aan mijn trip, en ja, dat was inderdaad steil! Om een idee te geven: wandelaars liepen vaak gewoon net zo snel als ik met mijn fiets omhoog kwam – oeps. Dus toen ik bij aankomst op mijn werk vertelde dat ik met de fiets omhoog was gekomen, werd ik (volkomen logisch) voor gek verklaard. We zullen het maar op lichte Hollandse eigenwijsheid houden ;). Positief gezien: het voordeel was wel dat de wandelaars me op de terugweg niet bij kunnen houden – en het is ook nog eens aardig sneller. Of ik het fietsen vol ga houden? Who knows…

Hoog en droog en… raamloos

Mijn werkplek bevindt zich dus hoog op een heuvel. Perfect in die lijn zit mijn werkplek op de heuvel ook helemaal in de top van een statig gebouw. Perfect voor meteorologen om lekker naar het weer buiten te kijken? Bijna… alleen het ontbreekt aan iets vrij essentieels. Juist: ramen. Oftewel: ze hebben een mooi kantoor helemaal aan de bovenkant van een gebouw uitgezocht voor ons, maar ze vergeten dan dat dat zonder ramen vrij weinig zin heeft. Dan maar lekker achter het computerscherm kruipen :P. Scheelt in ieder geval wel afleiding haha.

Afgezien van het raamprobleem kan ik wel zeggen dat ik tot nu toe blij ben met de vakgroep! Iedereen is heel behulpzaam, ook wel in voor een praatje, en ik heb zelfs al een etentje met mijn begeleider en zijn onderzoeksgroep gehad. Dus de sfeer bevalt me tot nu toe goed :).
En dan nu iets heel anders, iets nogal duidelijks.

Als iets niet mag, dan mag dat écht niet. Echt waar. Echt waar… Echt…

De titel moge duidelijk zijn. Echt waar. Ja echt. Duidelijk? Precies dit is iets waar Amerikanen ook heel goed in zijn: je 100 keer waarschuwen voor ieder gevaar dat er maar eens zou kunnen zijn. Een voorbeeldje. Op loopafstand van mij zit een prachtige waterval. Aan de onderkant van de waterval is een mooi meertje, maar door sterke stroming mag je daar niet zwemmen. Echt niet. Nee. Echt. Niet. Dus…

In ieder geval willen ze vanuit Cornell je daar ook extreem duidelijk op wijzen. Dat begint al met de procedure om je aanmelding voor de studie af te ronden. Een van de stappen die je verplicht moet doen, is het bekijken van een 3-minuten lange video waarin je wordt bang gemaakt over hoe gevaarlijk het wel niet is om in de meren te zwemmen. Met ook extreem heftige beelden daarin. Kijk je de video niet, dan krijg je problemen met je aanmelding. Dus knoop dat maar in je oren…

Naast de video doen ze nog meer. Zo krijg je ook e-mails waarin je gewaarschuwd wordt, en op een introductie-event voor alle ‘graduate-students’ werd ook 10 minuten besteed aan dat je toch echt niet op het idee moet gaan komen om te gaan zwemmen in de meren. En als dat nog niet duidelijk is, staan ook op de paden naar de watervallen toe heel veel borden. Die allemaal aangeven dat je het niet in je hoofd moet halen om te gaan zwemmen. Echt niet…

Bordception

Wat ook nog wel past in het thema waarschuwen, is dat Amerikanen ook goed zijn je te overspoelen met verboden. Zo is er een paal bij mij in de buurt waar – schrik niet – 6 borden met verboden onder elkaar staan. Samen zijn ze meer dan een meter hoog. En dat alleen maar voor een parkeerplaats. Dus als je je een keer verveelt…

Ithaca gears up

Vervelen doe ik mij gelukkig nog niet. In ieder geval zet ik, precies een uur na het typen van de eerste zin, nu een punt achter deze blog. Een leuke eerste week, met ook een aantal mooie ervaringen. Voor de komende week is het vooral nog wat introductie, wat werken, en dan beginnen de lessen hier. Oftewel: dan loopt Ithaca weer helemaal vol met jonge en oude studenten. Dan gaat het echte studentenleven beginnen… Oftewel: Ithaca gears up! Eens kijken hoe oud ik me dan ga voelen tussen alle jonge studenten…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Ithaca

Lars

.

Actief sinds 14 Jan. 2016
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 106486

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 15 Augustus 2024

PhD in Ithaca

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Studie in Zürich

Landen bezocht: